Ruszy budowa obwodnicy Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28. To będzie pierwsza, pilotażowa inwestycja, dla której GDDKiA wymaga zastosowania metodyki BIM. Wykonawcą zadania będzie Strabag.
Obwodnica będzie miała 2,1 km długości i zostanie poprowadzona po zachodniej stronie miasta łącząc DK-44 z DK-28. Mieszkańcy skorzystają z niej pod koniec 2027 roku.
Nowa trasa rozpocznie się na skrzyżowaniu DK-44 i DW-781 (ul. 1-go Maja) i pobiegnie do stacji paliw przy DK-28 (ul. Wadowicka). W przyszłości początek obwodnicy będzie jednocześnie rozpoczynał bieg drogi nr 28 do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce (w sumie to 360 km).
Obecnie trasa prowadzi przez centrum Zatora (przez miasto przejeżdża każdego dnia blisko 13 tys. pojazdów). Docelowo zostanie poprowadzona wzdłuż Zatorskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, co ułatwi funkcjonowanie lokalnym przedsiębiorcom.
Pilotaż BIM na drogach krajowych
Obwodnica będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK-28), ul. Gen. Sikorskiego (DW-781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną nowe drogi gminne do obsługi przyległego terenu. Zostanie przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją. Ponadto zaplanowane zostały dwa przejścia podziemne z myślą o pieszych i rowerzystach. Wybudowane zostaną jedno przejście i dwa przepusty dla zwierząt, zamontowane zostaną także ekrany akustyczne.
Obwodnica Zatora jest pierwszą inwestycją, dla realizacji której GDDKiA wprowadziła obowiązek korzystania z metodologii BIM. Wymóg odnosił się zarówno do fazy projektowej, jak i do etapu robót budowlanych. BIM, w którym wykorzystuje się wspólne środowisko danych oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych, będzie stosowany także na etapie zarządzania jak i utrzymania drogi.
Inwestycja będzie pilotażem dla inwestora. Obwodnica Zatora została wybrana do tego celu ze względu na fakt, że jest to zadanie niewielkie, a jednocześnie jest reprezentatywne dla inwestycji GDDKiA – biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót, w tym drogowe, mostowe, instalacyjne.
Długa procedura
Wykonawca został wybrany w procedurze poprzedzonej dialogiem konkurencyjnym. W przetargu najpierw wykonawcy składali wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, następnie ci, którzy uzyskali najwięcej punktów zostali zaproszeni do drugiego etapu, w którym przedstawili swoje pomysły i propozycje realizacji przedsięwzięcia na bazie metody BIM. Dopiero na tej podstawie GDDKiA opracowała Specyfikacje Warunków Zamówienia i zaprosiła uczestników dialogu do złożenia ofert cenowych.
Inwestor wybierał najkorzystniejsza ofertę spośród trzech propozycji: Mostostal Warszawa, konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe i Strabag oraz Skanska).
Cala procedura była bardzo czasochłonna – pierwszy etap postępowania związany ze składaniem wniosków ruszył w styczniu 2023 r., a oferty otwarto w lipcu 2024 r. Po odwołaniach ostatecznie wybrana została oferta złożona przez Strabag za 76,2 mln zł. wykonawca ma na realizację 21 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych. Prace maja ruszyć na początku października tego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.